Afbeelding via https://www.pexels.com/photo/sliced-of-citrus-lemons-997725/

Weet u al hoe u wilt klinken?

In een artikel over het sounddesign van MasterCard wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om na te denken over uw huisstijl in de vorm van geluid, sounddesign. Geluid gaat met de opkomst van Voice controlled services, stemgestuurde diensten, een steeds belangrijkere rol spelen in de interactie tussen organisaties en hun klanten. Net zo goed als er een visuele huisstijl bestaat, is dan ook een audio huisstijl nodig. Mastercard is er in ieder geval klaar.

Maar is dit iets van de toekomst of speelt dit nu al?

Hoewel het misschien wat vroeg lijkt, kan u nu al nadenken over hoe u wilt klinken als bedrijf. Immers een belangrijk deel van de interactie met klanten vindt nog steeds plaats aan de telefoon. En het is nu al mogelijk om aan de telefoon onderscheidend te zijn. Bel maar eens met de Efteling en luister naar het keuzemenu. Maar het onderscheid wat ik bedoel zijn de daadwerkelijke gesprekken van de medewerkers. Herkent u een gespreksopname uit uw eigen contact center als die in een line-up staat met opnames van concullega’s?

Laatst had ik hier nog een leuk gesprek over. In dat gesprek viel de uitspraak “De klant moet het [naam berdijf]-gevoel hebben na een gesprek”. Op de vraag wat dit gevoel dan typeert, werd geantwoord dat “De klant zich gehoord moet voelen”. Een loffelijk streven waar ik helemaal achter kan staan maar is dat onderscheidend genoeg? Ik gok zo maar dat uw concullega’s dit ook nastreven. En wat betekent ‘gehoord voelen’ concreet in een gesprek zodat de medewerker weet waar hij op kan letten?

Wat kan u nog meer doen om u te onderscheiden? Wat bepaalt dat uw gesprek er fris en fruitig uitspringt?

Wat is uw geluid, uw narratief?

Het loont volgens mij nu al de moeite om na te denken hoe uw gesprekken eruit springen. Ook omdat de dialogen die dan ontstaan inspiratie kunnen bieden voor de dialogen in andere kanalen zoals de e-mail en chat. Heeft u al eens afgevraagd hoe bijvoorbeeld u kernwaarden tot uitkomen in een gesprek of e-mail? We mochten laatst een organisatie daarmee helpen wat leidde tot verfrissende inzichten.

En als u nu al in de chat begint met het creëren van een herkenbaar ‘geluid’ dan helpt u dit zodra u de stap wil maken naar dialogen met chat- en voicebots.

Weet u al hoe u wilt klinken? Ik luister en denk graag met u mee….

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten