Aanrader voor mens 3.0

Op 17 maart 2016 organiseerde Cvision de tweede inspiratiesessie. Dit keer was het thema ‘De kunst van het verbinden’.

Verbindingen zijn overal. Van scheikundige verbindingen tot in de interactie tussen mensen. Wereldwijd zien we steeds meer verbindingen ontstaan in de vorm van online netwerken. Bedrijven zoals Linkedin en Facebook zijn daar volledig op geënt. Het bewust omgaan met verbindingen is een basisvoorwaarde geworden zowel binnen organisaties als daarbuiten met de klanten. In het digitale tijdperk kunnen organisaties verbindingen zelfs voor zich laten werken. Marco Derksen en Peter Hoogeveen vertelden over de kunst van het verbinden tijdens deze inspiratiesessie van Cvision.

Marco Derksen is oprichter van Marketingfacts en oprichter/partner van strategisch adviesbureau Upstream en heeft 20 jaar ervaring op het gebied van technologie, innovatie en media. Marco nam ons mee van de eeuw van zijn vader, naar de eeuw van zijn dochters. Hij ging in op de vragen als “Bestaan er straks nog organisaties?”, “Welke scheikundige verbindingen geven ons een knuffelhormoon?”, “Hoe verbinden we ons online?”. Aan de hand van concrete voorbeelden en theorieën nam hij ons mee naar de wereld waar alles lijkt te kunnen en ook weer niet.
connected
In de moderne tijd zien we steeds complexere netwerkstructuren ontstaan waarbinnen ook weer subnetwerken kunnen ontstaan. Organisaties kunnen zichzelf ook verbinden aan deze netwerken. Zo ontstaat er een wisselwerking tussen de klanten en de organisatie die beide ten goede komen. Marco vertelde hoe het werkt om klanten elkaar te laten helpen of hoe je klanten kunt laten mee ontwikkelen aan producten. Marco liet ons zien dat dit soort verbindingen ook in het dierenrijk te zien zijn en dat daar veel van te leren is. Hij sloot daarbij af met een fascinerend filmpje waarbij van heinde en verre spreeuwen aangevlogen komen die vervolgens gezamenlijk een acrobatische luchtshow van volmaaktheid opvoeren.

Vervolgens waren er veel interacties, veel vragen en mooie gesprekken tijdens het eten over kansen, bedreigingen, overtuigingen en aannames.

Na het eten nodigde Peter Hoogeveen van KIWORKX de deelnemers uit voor een krachtige sessie. Zijn motto luidt “In de ontmoeting met een ander leer je jezelf kennen.”. Hij deed zijn uiterste best een vuurtje in ons te ontsteken. En dat lukte!! Hij daagde de deelnemers uit om op een andere manier contact met elkaar te maken en iets van zichzelf te laten zien. De oefeningen waren prachtige metaforen voor interacties die wij elke dag meemaken. Deze oefeningen kennen hun oorsprong in de Japanse krijgskunst Aikido. Aikido gaat in op de ontmoeting tussen mensen. Centraal daarbij staat de balans en eenheid tussen:

  1. Hoofd (denken, visie), Mentaal wakker
  2. Hart (intentie. willen), soepele interactie, zonder botsen
  3. Lichaam (voelen), stabiele basis voor jezelf

Dat is volgens Peter de basis om verbinding te maken met anderen waarbij je zowel de ander als jezelf leert kennen.

De sprekers boden een divers en kleurrijk palet van hoe verbindingen zich op allerlei manieren tentoonstellen in het alledaagse en zakelijke leven. Zoals één van de deelnemers zei: ‘Deze inspiratiesessie was een aanrader voor elk 3.0 mens!’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *